A létesítményben egy közel harminc hektáros állandó tavat is kialakítanak. A projektről a cég munkatársával, Fischer Lászlóval beszélgettünk.
Zajlanak a munkálatok Magyarszék és Magyarhertelend határában a Baranya-csatorna vízgyűjtőterületén felépülő új záportározón a Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. kivitelezésében. A Baranya megye árvízvédelme szempontjából kiemelten fontos projekt során többek között egy 2,6 kilométernyi töltés, valamint egy lecsapoló zsilip átadásával alakítják ki a magas vízálláskor 53,5, aszályos időkben pedig 28,8 hektáros vízfelületet. A beruházás haladásáról Fischer László, a kivitelező képviselője számolt be lapunknak.
A Szabadics munkatársai számos dunántúli árvízbiztonsági fejlesztésen dolgoztak és dolgoznak jelenleg is, a magyarszéki fejlesztés a Baranya-csatorna felső szakaszáról és a Kaszánya-patakról érkező víztömegektől óvja majd meg a helyieket – mutat rá a mérnök. A mintegy 1,3 milliárd forintos projekt kivitelezési szakaszán tavaly nyáron kezdte meg a munkát a mélyépítőcég és 2019 júniusára fognak elkészülni a projekttel.
2010 májusában és júniusában különösen nagy árhullámok okoztak Baranyában jelentős károkat, a beruházás célja az, hogy megakadályozza, egy hasonló helyzet kialakulását.
„Az új záportározóban akár 1,28 millió köbméternyi víz is elfér majd, a nyugodtabb időszakokban pedig 410 ezer köbméteres kapacitással számolunk”
- fejti ki a mérnök, majd hozzáteszi: a fejlesztés során összesen több mint 300 ezer köbméternyi földmunkát végeznek el.
Miután a vállalat szakemberei és alkalmazottai 2017 őszén és 2018 telén megépítették a magyarhertelendi vízrajzi állomást és elvégezték a Baranya-csatorna kotrási munkálatait is más feladatok elvégzésével együtt, jelenleg a töltésépítés és a zsilip kialakítása zajlik többek között – derül ki az Fischer László elmondásából.
A fejlesztés egyik érdekessége, hogy helyi anyagból készülnek el a töltések, ráadásul a kitermelés a víztározó későbbi területén történik meg. „Így nagyon sok talajtechnikai fúrást és feltárást kellet elvégeznünk, hogy megtaláljuk a megfelelő alapanyagot” – mondja el az mérnök. „Már ezeknél a munkálatoknál kiderült, hogy itt a talajvízzel számolni kell, azonban ez a fajta kihívás egyáltalán nem új a Szabadics számára” – teszi hozzá.
A cég emellett folyamatosan egyeztet a beruházást felügyelő Dél-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság (DDVIZIG) szakembereivel is. „Kéthetente kooperációt tartunk Pécsett a mérnöki munkákat vállaló EUROUT Kft. részvételével a igazgatóság központjában, ahol megbeszéljük a munkamenetet. Emellett természetesen az érintett önkormányzatok vezetőivel is folyamatos kapcsolatban vagyunk.”
A DDVIZIG és az Országos Vízügyi Főigazgatóság beruházásában jelenleg is épül a 2,6 kilométeres töltés, illetve zajlik az ehhez kapcsolódó építőanyag-kitermelés. November közepére kész lesz a gát rézsűburkolata, mellyel a védővonal erózióját korlátozzák majd, valamint a túlfolyó víz kezelésénél fontos vészárapasztó is, ezt követően pedig tavaszig zajlanak még munkálatok más műtárgyakon – derül ki az interjú során.
Fischer László végszóként kiemeli, hogy az elvégzett munka öröméhez itt az az érzés is társul, hogy veszélytől óvják meg a környéket.
„Jó érzés egy olyan beruházáson dolgozni, ahol tudjuk, hogy annak elkészültével igen sok mezőgazdasági és lakott terület válik biztonságossá.”
Szabó Ákos