A tárlat feltárja a Zsolnay gyár és a család gazdag japán tematikájú forrásait, bemutatja a kölcsönzés, átértelmezés és újragondolás folyamatait, és vázolja, hogyan formálta a gyár és vevőköre ízlésvilágát a japán művészet befogadása.
Az európai iparművészetre a 19. század közepén erőteljes hatást gyakorló japonizmus a témája annak a kiállításnak, amely június 23-án nyílt a Zsolnay Múzeum japán gyűjteményéből Pécsen - közölték a szervezők az MTI-vel.
A pécsi belvárosi Zsolnay Múzeumot fenntartó Janus Pannonius Múzeum (JPM) közleményében az október 2-áig megtekinthető kiállításról azt írták: a Dénes Mirjam kurátor által összeállított tárlat feltárja a Zsolnay gyár és a család gazdag japán tematikájú forrásait, bemutatja a kölcsönzés, átértelmezés és újragondolás folyamatait, és vázolja, hogyan formálta a gyár és vevőköre ízlésvilágát a japán művészet befogadása.
Felidézték a kommünikében, hogy a Zsolnay család gyára Magyarországon fontos szerepet játszott a kerámiaipar modernizációjában, hiszen nemcsak követték, hanem bizonyos esetekben irányították is az új esztétikai trendeket.
Közölték: az Európában zajló iparművészeti forradalom alatt újdonságként megjelenő japonizmust is aktívan tanulmányozták a gyár dolgozói, illetve a család, különösen Zsolnay Júlia is.
Az európai iparművészetet a 19. század közepén erősen inspirálta a nyugat felé fokozatosan nyitó Japánból érkező műtárgyak által közvetített japonizmus.
A japán művészeti alkotások nyugati szem számára szokatlan kompozíciói, a nyugaton a középkor óta mellőzött síkbeli ábrázolás frissessége, az ecsettel rajzolás lendületes vonalassága, a kissé idegen színkombinációk, az ornamensek gazdag, gyakran halmozó használata, és persze a témaválasztás: a természetben, az egyszerűben, a hétköznapiban való szépség meglelése újféle esztétikai nézeteket kínált Európának - olvasható a JPM közleményében.