A Jogtudományi Karon tanul, de már tanítja is egy speciális tanfolyamon a joghallgatókat. Az iLex és az IBM Cloud közös fejlesztése egy magyarul beszélő, jogi területen bevethető chatbot.
A hír igaz, csak nem Péterváron, hanem Moszkvában, nem Mercedeseket hanem Moszkvicsokat stb. – lehetne mondani a bevezető után. De itt azért jóval több az igazságtartalom: egy magyar startup, az iLex segítségével speciális tanfolyamot indított a Pécsi Tudományegyetem, hogy megismertesse a joghallgatókat a szakmájukhoz használható digitális technológiákkal. Ennek kapcsán pedig bemutatták a cég Lexi névre hallgató, mesterségesintelligencia-alapú oktatási eszközét is.
Bármennyire is nehéz elhinni, a jogi területen dolgozók munkáját is veszélyezteti a mesterséges intelligencia. Már évekkel ezelőtt születtek olyan tanulmányok (http://bitport.hu/szakmak-mennek-a-levesbe-a-digitalizacio-miatt), melyek szerint az egyszerűbb jogi problémák feldolgozását, szerződések megírását szép lassan átveszi a mesterséges intelligencia. Ráadásul sok esetben a munka lényegi részében is jobban teljesít az embernél: bonyolult perekben akár a stratégia felépítéséhez is segítségül hívják.
Egyszerűen azért jó, mert az embernél gyorsabban tud sokkal nagyobb joganyagot feldolgozni, és olyan összefüggéseket is képes feltárni, amelyeket a jogászok nem feltétlenül látnak meg. A döntés persze még az ember kezében marad (bár egy kínai projekt http://bitport.hu/elesben-jon-a-kinai-minority-report.html már azt is a gépre bízná.)
A jogászok jövője vagy a jövő jogásza?
A Lexi egy olyan chatbot egyelőre csak a demonstrációs eszköz, amellyel bemutatható, hogy mikét jelenhet meg a digitalizáció, azon belül is a kognitív technológia a jog területén. Egyelőre arra alkalmas, hogy polgárjogi témában megválaszolja a hallgatók kérdéseit, minként lehet használni területén. A fentebb említett tanfolyamnak témája és egyben résztvevője is, ugyanis nemcsak a hallgatók kérdéseire válaszol, hanem maga is gyarapítja közben tudását, így egyre bonyolultabb kérdésekre tud válaszolni.
Az iLex a fejlesztés során az egyre általánosabb utat követte: a rendszerhez a fejlesztői környezetet és a tárhelyet is az IBM Cloud biztosította. Emellett hozzáférést kaptak az IBM kognitív szolgáltatásaihoz is.
A chatbotot egyelőre csak az egyetemi előadókban használják, de a távlati terv az, hogy online elérhető szolgáltatássá fejlesszék. Ehhez azonban még sok tanulásra van szüksége. A rendszer felkészítésén az iLex jogi szakemberei mellett a Pécsi Tudományegyetem és a Budapesti Gazdasági Egyetem tanárai és diákjai is beszálltak a projektbe. A terv az, hogy a Lexi egy éven belül 1,8 millió jogi kérdést tud majd megválaszolni chatüzenet vagy online beszélgetés formájában.
Azt egyelőre lehetetlen megjósolni, hogy mikor válthatja le a hús-vér ügyvédeket, és leváltja-e egyáltalán. Az iLex egyelőre ügyvédek, jogi szakemberek segítségével kínál nagyvállalatoknak és kkv-knak online ügyvédi szolgáltatást.