Az ünnepek közeledtével, illetve az ajándékvásárlási rohamot követően a fogyasztóvédelmi hatóságnál megszaporodnak a megtévesztő akciókkal kapcsolatos panaszok.
Fogyasztóvédelmi rendelkezés, hogy a meghirdetett akciókkal, kedvezményekkel kapcsolatban megfelelően tájékoztatni kell a fogyasztókat. A vásárlási forgatagban azonban sokaknak sem ideje, sem kedve nincs minden apró betűt elolvasni, értelmezni, pedig sokszor ebben rejlik a lényeg.
Jellemző, hogy az „50 százalékos akció”, vagy az „5000,- Ft ajándékba” feliratokat feltűnő módon, az akciós ár érvényesítésének feltételeit tartalmazó részleteket viszont jóval szerényebben jelenítik meg a kereskedők. Sajnos sokszor csak a fizetésnél derül ki, hogy az akció csak bizonyos feltételek mellett valósul meg, vagy az „ajándék” összeg kizárólag egy következő vásárlásnál használható kupon formájában kerül átadásra. Emiatt sokan becsapva érzik magukat.
Általánosságban elmondható, hogy a kuponnal biztosított kedvezmények többnyire nem vonhatók össze más akciókkal. Így például a „kettőt fizet, hármat vihet” akció mellett nem érvényesíthető további százalékos kedvezmény, vagy a kupon csak bizonyos márkákra, illetve csak a megjelölt termékekre vonatkozik. Néhány esetben csak meghatározott összeg felett érvényesíthető az akció, és további számos lehetőséggel találkozhat még a vevő.
Az akcióval kapcsolatos hiányos vagy nem egyértelmű tájékoztatás akár fogyasztóvédelmi eljárás alapját is képezheti. Számos esetben érkezik a hatósághoz ilyen témájú bejelentés, melynek kivizsgálását követően akár az érintett vállalkozás elmarasztalására is sor kerülhet.
A fogyasztóvédelmi szakemberek azt tanácsolják, hogy a hangzatos akciós feliratok mellett mindig fordítsunk figyelmet az apró betűs részletekre is. Ha pedig egyértelműen megtévesztő, félrevezető kereskedelmi gyakorlattal találkozunk, és panaszunkat az adott kereskedő nem megfelelően kezeli, tegyünk bejelentést a hatóságnál.