Hiába vannak már négy-öt éve az utak felett, máig sok téves információ terjeng a VÉDA rendszerrel kapcsolatban, ezért összeírtuk a legáltalánosabb tévedéseket és igyekszünk helyre tenni azokat.
Összesen 14,5 milliárd forintos beruházásból jött létre a VÉDA rendszer (ARH TrafficSpot System) 2012 és 2015 között, de csak egy évvel később, 2016-ban állították üzembe. Ez összesen 160 változtatható helyű és 134 fix telepítésű szupertraffipaxot jelent. Utóbbiak összesen 365 forgalmi sávot képesek figyelni.
1. “Minden gyorshajtót lefülel a VÉDA!”
Kizárólag a közigazgatási bírságok kategóriájába tartozó kihágásokról érkezik fotó, illetve csekk. Mivel városban 68 km/h alatt, országúton pedig 108 km/h alatt nem állapítható meg ilyen szabálytalanság, így azt a VÉDA rendszer nem “bünteti”.
2. “Motorosokat nem méri, mert nincs elől rendszám!”
A tévedés alapja, hogy bár a rendszer szemből méri a sebességet, de hátulról fotóz – így nincs menekvés a motorosoknak sem.
3. “Több száz méterről is bemér a VÉDA!“
Néhány hazai lézeres traffipax valóban bemér ilyen távolságról, viszont maga Óberling József főosztályvezető, r. ezredes, rendőrségi főtanácsos erősítette meg, hogy: “Ami 100 méteren túl van, az nem látszik számukra!“, vagyis csak száz méteren belül működik a rendszer, ez tény.
4. “Majd a lézerblokkoló megoldja!”
Mivel a teljes VÉDA, vagyis az ARH TrafficSpot rendszer radaralapú, ezért a fénymérést használó lézerblokkolók jelen esetben teljesen hatástalanok.
Ugyanakkor a VÉDA rendszer észreveszi és rögzíti, ha:
– jelentősen átlépjük a sebességet
– nincs bekapcsolva a biztonsági öv
– lejárt a jármű műszaki vizsgája
nincs a járművön kötelező felelősségbiztosítás
– behajtottunk oda, ahová nem lehet
– átléptük a záróvonalat
– szabálytalanul mentünk át a vasúton
– nem rendeltetésszerűen használjuk a leállósávot
– a buszsávban haladunk
– áthajtunk a piros lámpán
Mindezen információk birtokában érdemes vigyázni, mivel maga a VÉDA-rendszer évente átlagosan ötszázezer(!) darab büntetést rónak ki a hivatalos szervek.
Forrás: pecsert.hu