2017. március 17-én újra megrendezésre került az Élő Könyvtár a komlói Nagy László Gimnáziumban mint alternatív érzékenyítő program, melyet a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar oktatója, dr. Béres Judit és könyvtárostanár hallgatói keltettek életre.
Élő könyvekként olyan embertársaink ültek le közénk, akik meghökkentő, érdekes és színes élettörténeteket hoztak a gimnázium falai közé.
A tanulók találkozhattak Magyarországon még alig ismert vagy épp nagyon felkapott, közkedvelt témákat képviselő emberekkel. Pl.: a vegán életmóddal és állatvédéssel, a vakság két merőben eltérő, mégis hasonló fajtájával, a mozgáskorlátozottság témakörével, a józan szenvedélybetegséggel – „milyen is drogfüggőnek lenni?”, Krisna hívőkkel, különböző, a társadalom által nehezen elfogadott szexuális beállítottsággal rendelkező emberekkel.
Más európai országokban már szinte hagyományként szerveznek évről évre ilyen vagy ehhez hasonló rendezvényeket. Angliában vagy az Egyesült Államokban a drogprevenciós előadások során is szívesen hívnak meg „élő könyveket”, ezzel még közelebb hozva a témát a diákokhoz.
A 3 órát felölelő rendezvény keretein belül a gimnazisták és tanáraik olyan közvetlen beszélgetésekben vehettek részt, melyek során olyan kérdéseket tehettek fel, amelyek olykor egy-egy társadalmi sztereotípia és előítélet alapján fogalmazódtak meg.
Körülbelül 150 diák és tanáraik keresték fel az Élő könyveket az iskola különböző helyszínein és kölcsönözték őket. Már a korai órákban hatalmas embertömeg lepte el az olvasószolgálatot, ahol a hallgatók jegyezték fel az olvasni vágyókat és készítették az előjegyzéseket, ugyanis a könyvek olyan nagy érdeklődést keltettek, hogy már a kezdést követő percekben egészen a délutáni órákig be voltak osztva a különböző tanulócsoportok között.
Némely „könyv” olyan nagy népszerűségnek örvendett, hogy szinte szünet nélkül mesélt 3 órán keresztül, a diákok pedig örömmel hallgatták, olykor-olykor visszaszöktek és újra olvasták a könyvet előjegyzés vagy papíralapú kölcsönzés nélkül is. Ami számunkra azt bizonyítja, hogy érdemes ezzel foglalkozni. A serdülőkor a legjobb időszak. A fiatalok ekkor nyitnak a világ felé. Felfedeznek, csalódnak, örülnek és jó, ha látják, hogy az őket körülvevő világ mennyire színes és változatos.
Az „élő könyvek” több esetben kedveskedtek a diákoknak, különböző kuriózumokkal. Pl.: a Krisna- völgyből érkező önkéntes könyveink saját készítésű édességgel lepték meg a diákokat és hallgatókat. Ugyanakkor a rendezvény szervezői is folyamatos büfé szolgálatot üzemeltettek a nem csak tudásra éhes diákoknak.
A kiscsoportos beszélgetésekbe bekapcsolódva azt figyeltem meg, hogy ilyen módszerrel hazánkban is sokkal könnyebb lenne prevenciós és látókör szélesítő előadásokat, beszélgetéseket tartani, legyen ez a Nagy László Gimnázium vagy bármely magyarországi középiskola. A különböző élettörténeteket hallgatva rádöbbenhetünk, hogy amit eddig a filmekben láttunk, az lényegében körülvesz minket is. Sosem tudhatjuk, hogy az utcán szembejövő embertársunk milyen történettel tudna minket zavarba ejteni, elgondolkoztatni vagy épp gyönyörködtetni. Végső tanulságképp megjegyezném a címben is említett jelmondatot: „Ne róluk beszélj, hanem velük!”