Berthe Weill, a párizsi avantgárd műkereskedője című kiállítás 2024. október 1. – 2025. március 1. között látható a New York-i Grey Művészeti Múzeumban. Magyarországról A Janus Pannonius Múzeum küldött képet.
Amint a Janus Pannonius Múzeum híréből kiderül: a kiállítás áttekinti az első, modern művészettel foglalkozó műkereskedő hölgy karrierjét. Berthe Weill (1865–1951) már fiatalon támogatta a modern művészet alkotóit – például Pablo Picassót, Henri Matisse-t és Amedeo Modiglianit –, valamint számos más művészt, akik Párizsban eleinte nem kaptak nyilvánosságot és elismerést. Ennek ellenére Weill szerepét a 20. század modern képzőművészetében alig említik a történészek.
A kiállítás mintegy 110 festményt, rajzot, nyomatot és szobrot mutat be, amelyek közül többet az ő galériájában állítottak ki először a 20. század első négy évtizedében, köztük a Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárának gyűjteményében lévő Czóbel Béla Ülő fiúk (1907) című művét is. Fontos megjegyezni, hogy Czóbel Béla fauve periódusából fennmaradt műveivel Magyarországon egyedül csak a pécsi múzeumban találkozhatunk.
A kiállítás Weill szerepét emeli ki a modern képzőművészet történetében, aki galériájával – a nők kirekesztése, az antiszemitizmus, illetve a gazdasági válság nehézségeit leküzdve – a kortárs művészet szenvedélyes támogatója volt.
___
Czóbel Béla a magyar avantgárd egyik úttörő alakja volt, aki különösen szoros kapcsolatban állt a párizsi művészeti közeggel. Pályafutása korai szakaszában csatlakozott a fauve irányzathoz, amely a ragyogó, intenzív színek használatáról volt ismert. 1903-ban beiratkozott a párizsi Julian Akadémiára, majd később kapcsolatba került olyan kiemelkedő művészekkel, mint Matisse, Derain és Vlaminck, és az 1906-os párizsi Salon d’Automne és a Salon des Indépendants-on már együtt állított ki a fauve-okkal. Czóbel hamarosan Weill érdeklődésének középpontjába került, hiszen művészete illeszkedett azokhoz az irányzatokhoz, amelyeket Weill galériájában bemutatott. Berthe Weill szerepe Czóbel karrierjében jelentős, mivel az egyik első műkereskedő volt, aki felismerte Czóbel tehetségét és kiállította műveit. 1908-ban például Weill galériája adott otthont Czóbel első önálló párizsi kiállításának, ahol a festő 1907-ben Nyergesújfalun készült műveit is bemutatták.